i k l a n

Wednesday, May 16, 2012

Sambung belajar versi 9.9


Huh...tajuk sambung belajar ni memang tak habis-habis lagi. Bukan apa, sejak akhir-akhir ini aku banyak dok melepak dengan bekas-bekas lecturer aku. Banyak lah benda yang diborakkan. Antaranya adalah tentang sambung belajar. Diorang ni walaupun statusnya bekas lecturer aku, tapi diorang ni hanya lulusan setakat master jek. Kiranya dalam perasan berlagaknya aku ni setaraf ler dengan diorang. Tapi...tapi...aku tetap respect diorang as my ex lecturer. Walaupun diorang ni bercakap aku n ko jek ngan aku, tapi aku tetap panggil diorang “inchik”. Aku perlu hormat guru aku beb. Eh...dah melalut topik lain ni. Erm..aku nak citer pasal sambung belajar ni. Actually diorang pun tengah plan nak sambung belajar gak. Sama cam aku jugak la. Tapi diorang hadapi banyak masalah berbanding aku. Yup..walaupun kami sama-sama nak sambung PhD tapi aku sangat kesian kat diorang. Aku pulak sudah pasti kena sujud syukur sebab dapat peluang sambung di umur semuda aku (elehhh...perasan muda sangat ler tu). Ini aku senaraikan masalah diorang:



1) umur diorang sudah tentu bukan setaraf ngan umur aku, malah makam diorang confirm lebih tinggi dari aku. Dengan umur yang dah cecah 30-40an adalah sangat mencabar untuk diorang. Bila taraf umur cam diorang tu kita leh panggil tua. So bila panggil tua kita akan tahu diorang cepat penat. Diorang selalu ngadu yang diorang cepat penat dengan kerja-kerja harian dan tidak tahan untuk mengadap paper lama-lama.

2) bila dah kategori tua, confirmlah yang boleh dikaitkan adalah penyakit. Ada sekali tu aku tengah borak ngan sorang lecturer ni, tetiba datang sorang lagi lecturer yang seangkatan dengannya mengambil ubat. Rupanya dia menghadapi masalah kestabilan. Masalah tersebut menyebabkan proposal untuk sambung PhD tak siap-siap sampai sekarang. Yang lagi kesian, ada yang dah buat medical check up kat hospital dan disahkan normal tapi dia sebenarnya sakit..erk..camne ek aku nak explain. Last dia terpaksa cari rawatan alternatif.

3) diorang ni boleh berlagak dengan aku sebab diorang dah kawen dan ada anak. Cuma masalahnya bila sambung belajar nanti diorang tengah pening camne nak uruskan anak terutamanya yang sambung belajar di tempat yang jauh. Satu lagi bila dah ada anak, diorang cepat hilang fokus terutamanya bila kat rumah. Anak-anak ada yang datang kaco bapaknya yang tengah study. Habis tu tak kan bapaknya nak hangin kot...

4) ini kira alasan lain-lain lah. Diorang ada yang dah kehilangan tahap fokus dan ketajaman fikiran tu juga berkurangan. Tahap kreativiti juga ada sedikit menurun. Jadi ia merupakan halangan yang agak besar untuk memastikan hasil yang terbaek. Halangan lain adalah bila penyelia lebih muda dan sebaya. Ini mungkin akan timbul dari segi masalah komunikasi dan pengalaman. Tapi besenya diorang akan cuba cari penyelia yang lebih berumur dari diorang. Tapi satu lagi diorang ni terpaksa berkawan dengan rakan pelajar PhD yang jauh lebih muda cam aku nih...kih3

Ini jek yang aku leh kongsi setakat ni. Ini adalah hasil pengalaman dan pemerhatian aku bergaul dengan  diorang. Sometimes diorang sendiri yang citer masalah yang diorang hadapi. So aku rasa memang kena sujud syukur setiap kali selesai solat fardhu. Segala masalah yang diorang hadapi tu takde pada diri aku. Walaupun umur aku ni takdelah muda sangat tapi tetap kategori muda (mood insaf dan sedar diri) tapi aku masih lagi single, fikiran pun alhamdulillah masih lagi tajam, badan pun sihat walaupun kurang berisi. Jadi inilah masa untuk aku, tak perlu ditangguh lagi.

Bagi korang yang masih muda dan ada peluang untuk sambung, jangan persiakan peluang ini sebelum korang turut sama menghadapi masalah seperti X-lecture aku tu. Duit gaji yang dikejar tu tak ke mana. Percayalah dengan Allah yang menentukan rezeki kita. Kalo dah rezeki kita, ia tak akan ke mana. Susah belajar ni tak sesusah bekerja. Rempuhlah sedikit susah belajar untuk nikmati kerja yang lebih mudah :D

*p/s: kalo dah jodoh tu tak ke mana, ia tetap akan jadi isteri kita...eh..ini pesanan untuk sape???

No comments:

Related Posts with Thumbnails